Η Προσωρινή Ακαδημία Τεχνών/ΠΑΤ (Δέσποινα Ζευκιλή, Ελπίδα Καραμπά, Γιάννης Παπαδόπουλος, Γλυκερία Σταθοπούλου) εργάστηκε στο αρχείο του ΙΣΕΤ, μελετώντας ζητήματα που αφορούν τους θεσμούς, την καταγραφή της ιστορίας, τις επαγγελματικές διεκδικήσεις και την πρόσφατη καλλιτεχνική παραγωγή. Στo πλαίσιo της έρευνας οργανώθηκαν μικρές συζητήσεις προκειμένου να καταγραφεί η εμπειρία ανθρώπων που έπαιξαν ρόλο στο πεδίο. Κομμάτια αυτών των συζητήσεων παρουσιάστηκαν σε μικρά άρθρα στην εφημερίδα Αυγή και καταγράφηκαν σε ένα προσχέδιο κεφαλαίου ιστορίας της σύγχρονης ελληνικής τέχνης που συνοδεύει την έκθεση "Συμφωνία χωρίς Αρχές" που εγκαινιάζεται την Τετάρτη 10 Μαΐου.

Στην έκθεση εκτός από το υλικό που αντλείται από το αρχείο του iset η ΠΑΤ ζήτησε από καλλιτέχνες, επιμελητές, γκαλερίστες και θεωρητικούς να συνδράμουν με υλικό που ενσωματώνεται στην παρουσίαση, της οποίας την επεξεργασία χώρου ανέλαβε ο εικαστικός Γιάννης Παπαδόπουλος προκειμένου να συντεθεί μια οπτική αφήγηση της διαδικασίας και των σταθμών στους οποίους έχει οδηγήσει μέχρι στιγμής η έρευνα, η οποία θα συνεχιστεί και θα λάβει και άλλες μορφές παρουσίασης. Τα έργα που παρουσιάζονται στο περιβάλλον που ενορχηστρώνει ο Γιάννης Παπαδόπουλος αποτελούν σημεία στίξης και ίχνη τόσο της ερευνητικής διαδικασίας όσο και ενός εγχειρήματος εν εξελίξει.

Η "Συμφωνία χωρίς Αρχές" παρουσιάζει όψεις του πεδίου, με το οποίο ήρθαμε σε επαφή και με μη προβλέψιμο τρόπο, στην έρευνα στο αρχείο του ΙΣΕΤ. Επιχειρεί να συγκροτήσει ένα οργανωμένο παράδειγμα και παράλληλα ένα νέο λεξιλόγιο, δοκιμάζοντας μια διαφοροποιημένη σχέση με τους μηχανισμούς της τέχνης (έργο, έκθεση, κείμενο), σε μια διαλεκτική σχέση με την πρόσφατη ελληνική ιστορία της τέχνης, μια δυναμική, παρεμβατική σχέση με το αρχειακό υλικό και ένα διαφορετικό μοντέλο ιστοριογραφίας. Αυτή η έρευνα - έκθεση αποτελεί το πρώτο μέρος αυτού του εγχειρήματος. Το εγχείρημα δεν αφορά μια συνολική, εμπεριεκτική ιστορία της τέχνης γιατί κάτι τέτοιο είναι αδύνατο. Δεν υπάρχει μια ιστορία αλλά πολλές και ελπίζουμε αυτή η προσπάθεια να αποτελέσει την αφορμή και για άλλες ιστορίες να ειπωθούν. Στην παρούσα μελέτη φωτίζονται κάποιες όψεις της διαμόρφωσης του πεδίου, οι οποίες συνδέονται με τα ερευνητικά πεδία και την πρακτική των μελετητών, όψεις που δεν έχουν καταγραφεί συστηματικά και οι οποίες παρέμεναν κατά ένα τρόπο στο περιθώριο. Ελπίζουμε ότι αυτή η όψη θα συμπληρώσει και τις προσεγγίσεις που κυριάρχησαν τις προηγούμενες δεκαετίες και θα τις ανοίξει σε νέες ερμηνείες.

Κατά τη διάρκεια της έκθεσης θα προγραμματιστούν επιτελεστικές ξεναγήσεις από καλεσμένους, οι οποίοι θα προσφέρουν παράλληλες και διευρυμένες αφηγήσεις του υλικού και της περιόδου που μελετάμε. Ταυτόχρονα, η έκθεση θα είναι ένα ανοιχτό έργο, στο οποίο θα συνεχιστούν οι μικρές συναντήσεις, η συλλογή υλικού και κατά τη διάρκεια πιθανά θα προκύπτουν προσθέσεις και αφαιρέσεις που θα προκαλούν μικρές μετατοπίσεις νοήματος και συγκείμενου.

Συνέβαλαν με πληροφορίες, υλικό και έργα οι: Δάφνη Βιτάλη, Βαγγέλης Βλάχος, Γιάννης Γρηγοριάδης, Ρεβέκκα Καμχή, Χάρις Κανελλοπούλου, Πολύδωρος Καρυοφύλλης, Πάνος Κούρος, Μίλτος Μανέτας, Ιωάννα Μύρκα, Δημήτρης Ντοκατζής, Μαρία Παπαδημητρίου, Έλενα Παπαδοπούλου, Ρένα Παπασπύρου, Ευτύχης Πατσουράκης, Εύα Στεφανή, Γιώργος Τζιρτζιλάκης, Θεόφιλος Τραμπούλης, Έλενα Χαμαλίδη, Ελς Χάναπε, Κώστας Χριστόπουλος.

 
Back